onsdag 19 mars 2014

reflektion...

Går just nu på teckenspråksutbildning och idag har vi brottats med släktord. Syster, bror, mamma, mormor, svåger, kusin, styvfar mfl. Ibland har ju ord i svenskan också flera betydelser och kanske ännu fler ord på teckenspråk. Ordet jag hakat upp mig på är tvilling. Det tecknas likadant som ordet dålig. Vill man teckna ordet trilling tecknar man tre och sedan tvilling= dålig. Hur kan det vara dåligt att få tvillingar? Nu är det ju inte alls säkert att det finns en sådan parallell mellan orden men för mig som alltid önskat mig tvillingar är detta ett riktigt mysterium och jag blir lika irriterad varje gång jag tecknat det ordet idag. Jag har också lärt mig ordet irriterad ;)
Nä, jag ville egentligen bara ha sagt att det vore ju fantastiskt att få två barn till men jag vore så evinnerligt tacksam över ett. Fingers crossed!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar