tisdag 25 februari 2014

Äventyrets början!

Ja, idag var det dags, äntligen, för det första mötet med läkaren på reproduktionsmedicin på Sahlgrenska i Göteborg. Min sambo och jag blev uppringda för en vecka sedan då de sa att de fått ett återbud så nu stod vi på tur. Wow! Vilken otrolig känsla! Ska det verkligen bli av?!

Vi är två kvinnor på 39 och 45 år som har haft den otroliga turen att träffa på den där speciella personen man verkligen blir stormförälskad i. Vi insåg efter ett tag in i vårt förhållande att vi verkligen ville ha ett gemensamt barn, och att det gäller att ställa sig i kö innan tiden har rullat på och det inte längre finns någon möjlighet för oss att bli föräldrar tillsammans. Efter nu 1,5 år ringde de slutligen upp. Gissa om vi blev fulla av förväntan och spänning! I sommar blir jag 40 år och det är verkligen sista chansen för oss. Nu eller aldrig.

Vi begav oss till Sahlgrenska och där fick vi träffa en jättego läkare och läkarstudent. Lite undersökningar, ultraljud, frågor, blodprover och småprat blev det där. Det kändes jättebra. Efter det fick vi träffa en sköterska som berättade mer om hur behandlingen med IVF skall gå till. Jag fick tom prova att sticka mig med den där hemska sprutan man skall ta i två veckors tid. Jisses så nervös jag blev. Men, jag gjorde det och min sambo fick också sticka sig. Bara för att sympatisera :)
Att det blir IVF istället för insemination är för att jag är så gammal. Ja, jag börjar bli gammal! Chansen att bli gravid med IVF i min ålder är ca 30%. Med insemination blir det betydligt mindre chans och vi hinner inte prova flera gånger.

Nu väntar vi på att få tid hos kuratorn inom ett par veckor och de tror att behandlingen kommer att börja i slutet av mars-april. Häftigt! Undrar just om jag kommer att somna inatt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar